FEASIBILITY STUDY - GIBB/KCIC/EE konzorcij Feasibility Study |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feasibility Study
GIBB/KCIC/EE konzorcij Feasibility Study    DUGOROČNO RJEŠAVANJE VODOSNABDIJEVANJA ODVOĐENJA I TRETMANA OTPADNIH VODA U KRATAK IZVOD 1. UVOD Nakon završetka posljednjeg rata pokrenuto je nekoliko projekata radi rješavanja urgentnih potreba sanacije sistema vodosnabdijevanja Sarajeva. Međutim, pitanju dugoročne strategije rješavanja deficita vode u vodosnabdijevanju, uključujući prognoze potreba za vodom pod izmijenjenim ekonomskim uvjetima nije se posvetila pažnja. Radi toga je potpisan Memorandum o razumijevanju od strane Kuvajtskog fonda za arapski ekonomski razvoj u cilju fmansiranja studije vodosnabdijevanja i kanalizacije za Kanton koja bi se implementirala u dvije faze:
Nacrt Master Plana, koji je završen 1999. godine, je dao preporuke oko iskorištenja vodnih resursa, poboljšanja vodosnabdijevanja, oko prikupljanja i odlaganja otpadnih voda kao i oko njihovog odvođenja. Potom je uslijedio čitav niz diskusija sa Koordinacionim komitetom i Komisijom za reviziju. Glavna tačka tih diskusija je bio prijedlog zahvatanja vode iz rijeke Bosne kao prve faze iskorištenja, nakon čega bi uslijedila izgradnja brane na Crnoj Rijeci. Dok je koncept vodozahvata na rijeci Bosni, kao najjeftinije rješenje, generalno usvojen, imao se dojam, kako iz ekoloških tako i iz vizuelnih razloga, da je predloženi nivo zahvatanja previsok. Za Studiju izvodljivosti je stoga dogovoreno, da se reducira kapacitet vodozahvata na rijeci Bosni i da se izgradnja akumulacije Crna Rijeka pomakne prema naprijed. Zbog toga, ova Studija izvodljivosti razmatra detaljnije ovu usvojenu strategiju zajedno sa određenim brojem ostalih paketa projektovanih da se poboljša efikasnost distribucije vode. Ukratko su izložene i paralelne inicijative oko otpadnih voda i njihovog odvođenja, a koje su identificirane u Master Planu. 2. PRETHODNO STANJE Sarajevo je glavni grad Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH), smješten u Dinarskim alpama na nadmorskoj visini od 500 m do 800 m. Prema podacima Federalnog zavoda za statistiku u 1998. broj stanovnika je procjenjen na 340 000. Odgovornost za snabdijevanje pitkom vodom glavnih urbanih dijelova Sarajeva je prenesena od strane Federalnog ministarstva prostornog uređenja i zaštite okoline, preko Vlade Kantona Sarajevo na preduzeće "Vodovod i Kanalizacija" (u daljem tekstu ViK). Na kraju rata ViK je naslijedio sistem koji je pretrpio značajna fizička oštećenja, sa stepenom neoprihodovane vode od oko 70% od proizvodnje vode. Otada je preduzeće ViK iniciralo širu akciju sanacije, i usvojilo snažnu politiku s ciljem reduciranja nivoa gubitaka, podržanu zakonskim normativima, a što je uspješno reduciralo nivo gubitaka na oko 56% ( juni 2000). Vodovodni sistem u Sarajevu se snabdjeva vodom iz određenog broja različitih izvora uključujući bunarska postrojenja, izvorišta i riječne vodozahvate. Do sada najvažnija izvorišta vode su bunarska postrojenja koja obezbjeduju 80% količina od ukupne proizvodnje od 275.000 m3/dan. Nivoi proizvodnje bunarskih postrojenja daleko nadmašuje njihov prirodni kapacitet prihranjivanja i njihova izdašnost se povećava kroz vještačko prihranjivanje. Uspjeh ovih inicijativa na prihranjivanju je bio promjenjiv, sa rezultatom takvim da postojeći nivo pumpanja prazni akvifer, što nameće bojazan oko dugoročne održivosti i povećanog rizika od zagađenja. Stoga se nameće potreba za urgentnim iskorištenjem alternativnih izvora vode. 3. PROGNOZE Stanovništvo i privreda Sarajeva su prošli kroz značajne preokrete, te postoje mnogi kompleksni faktori koji će uticati na budući rast. Dokument "Ciljevi rekonstrukcije i razvoja Kantona Sarajevo do 2015. godine" (Institut za planiranje Kantona, novembar 1997) su korišteni kao podloga za prognoziranje porasta stanovništva u budućnosti,a što je datcui sljedećoj tabeli: Tabela 1.1 Prognoza porasta stanovništva u Kantonu Sarajevo
Ovi podaci su korišteni za prognoziranje budućih potreba za vodom nakon primjene niza pretpostavki koje se odnose na promjene potreba za vodom tokom vremena:
Alternativne metode prognoziranja potreba za vodom su rezultirale visokim nivoom suglasnosti u pogledu određivanja rezultujuće prognoze. Glavno područje neizvjesnosti je bilo procjenjivanje gubitaka vode u budućnosti. Imao se dojam da, iako bi smanjenje gubitaka do 30% od ukupne količine vode trebalo biti cilj do 2020. godine, ne postoji garancija da će to biti sprovedeno u praksi. Budući da je lakše odložiti investicije nego investicije pomicati naprijed, za planiranje potreba usvojen je manje strog kriterij za gubitke od 40% do 2020. godine. Rezultujuće prognoze su date u donjoj tabeli: Tabela 1.2 Prognoze potreba za vodom (m3/dan)
4. RAZVOJ VODOSNABDIJEVANJA Pregled potencijalnih vodnih resursa područja ukazuje da su vodozahvat na rijeci Bosni i izgradnja brane Crna Rijeka dvije najpovoljnije opcije. Međutim, nijedan od ova dva resursa nema dovoljan vlastiti kapacitet da zadovolji planirane potrebe za vodom. Stoga predloženi projekat razvoja vodosnabdijevanja uključuje iskorištenje ova dva nova resursa, program zamjene cjevovoda da bi se reducirali trenutno visoki nivoi gubitaka, i određen broj poboljšanja u distribuciji koja su ukratko opisana u narednim odjeljcima. 4.1 Vodozahvat na rijeci Bosni i postrojenje za kondicioniranje
4.2 Brana Crna Rijeka
4.3 Program smanjenja gubitaka
4. 4 Poboljšanja u distribuciji
Tabela 1.3 Paketi koji tretiraju poboljšanja u distribuciji
5. ODVODNJA OTPADNIH I OBORINSKIH VODA Identifikovan je određen broj poboljšanja infrastrukture za prikupljanje i dispozicije otpadnih voda. Ova poboljšanja bi se trebala implementirati paralelno sa predloženim poboljšanjima u sistemu vodosnabdijevanja, a obuhvaćaju sledeće:
6. EKOLOŠKA PITANJA Ocijenjene su glavne komponente predloženog projekta radi osiguranja da se obrade pitanja ekološke problematike kako je prikazano u donjoj tabeli. Tabela 1.4 Ekološka pitanja
G|avna briga izražena od strane Kantona se odnosi na vodozahvat na rijeci Bosni, gdje je naglašena zabrinutost oko korištenja nizvodnih riječnih proticaja i tokom ljetnog perioda niskih vrijednosti proticaja. Međutim, korigovana predložena količina zahvatanja ne prelazi sadašnje nivoe količina koje se koriste za prihranjivanje, ukazujući da nema negativnog uticaja u poređenju sa trenutačnom praksom, a uticaj se na dalje može smanjiti ustanovljenjem minimalnih niskih proticaja ispod predloženog vodozahvata. 7. PRELIMINARNI PROGRAM IMPLEMENTACIJE I TROŠKOVI Preliminarni program implementacije za različite komponente baziran je na određenom broju faktora koji obuhvaćaju slijedeće:
Preliminarni program za pakete radova je izrađen da se olakša pojedinačno finansiranje i implementacija, što je
8. EKONOMSKO VRJEDNOVANJE Osnovni cilj ekonomskog vrednovanja je bio da se odredi da li je doprinos predloženog projekta budućem poboljšanju socijalnog i ekonomskog blagostanja zajednica u Sarajevu od veće vrijednosti nego što su to troškovi resursa koje može podnijeti nacionalna privreda. Ostali faktori, kao što je to ekološki uticaj predloženog projekta, su također uzeti u razmatranje u procjenjivanju njegove održivosti. Ekonomska održivost projekta je procijenjena upoređivanjem svih njegovih proporcionalnih troškova i koristi. Rezultati vrednovanja pokazuju da osnovni slučaj projekta ima ekonomsku internu stopu rentabilnosti (EIRR) od 22%. Poredeći sa pogodnim troškovima kapitala od 10%, projekat je ekonomski održiv u širokim granicama. Rezultati odražavaju troškovnu djelotvornost predloženog iskorištenja vodnih resursa, program smanjenja gubitaka i inicijative na poboljšanja u distribuciji. Ovo, zajedno sa iskazanom odlučnošću preduzeća ViK da efikasno vodi i upravlja sistemom, te da poboljša stepen naplate i da smanji sve ostale vrste neoprihodovane vode daju neophodni podsticaj ekonomskoj opravdanosti projekta. Analiza osjetljivosti je pokazala da projekat ostaje održiv uprkos bitnim povećanjima glavnih komponenti troškova, i uprkos značajnom smanjenju u pojedinačnim kategorijama koristi. Ekonomsko vrednovanje iskorištenja potencijala akumulacije Crna Rijeka za potrebe jedne mini-hidroelektrane, koristeći prosječnu trenutnu ekonomsku graničnu cijenu električne energije od 0.16 KM/kWh, pokazuje daje hidroenergetsko postrojenje ekonomski održivo sa internom stopom rentabilnosti od 14%.
|